ویروس هپاتیت HCV) C)

هپاتیت ,بیماری ,ویروس ,کبدی ,شوند ,ویروس هپاتیت

نقش کبد در بدن

کبد شما یکی از مهمترین اعضای بدن است که نقش حیاتی در زندگی شما ایفا میکند. وظیفه کبد تصفیه هر چیزی است که شما می خورید. کبد در مراقبت از عفونتها کمک می کند و میکروب ها و سایر مواد سمی را از خون شما  خارج کرده و به حفظ  سلامت شما کمک میکند. همچنین کبد مسئولیت ذخیره انرژی برای به حرکت در آوردن عضلات و کنترل قند خون و تنظیم کلسترول و نیز مسئولیت کنترل چندین هورمون و آنزیم دیگر است.

هپاتیت چیست؟

هپاتیت که از نظر لغوی به معنی التهاب کبد است می تواند در اثر عوامل مختلف از جمله بسیاری از داروها و ویرو سهای مختلف و بیماری های خود ایمنی و بیماری های ژنتیکی پدید آید.هپاتیت "سی" نوعی بیماری کبدی است که در اثر عفونت با ویروس هپاتیت "سی" رخ می دهد. ویروس هپاتیت "سی" در سلول های کبدی زندگی می کند و موجب التهاب کبد(هپاتیت ) می شود. این ویروس همچنین می تواند موجب آسیب های دائمی کبد مثل سیروز (تنبلی کبدی) و سرطان کبد و نارسایی کبد گردد( برای اطلاعات بیشتر به کتاب جامع بیماری های کبدی ایران مراجعه شود). بسیاری از بیماران تا زمانیکه دچار آسیب کبدی شوند از بیماری خود بی اطلاع هستند و این امر ممکن است چندین سال پس از آلوده شدن فرد به ویروس هپاتیت "سی" رخ دهد. بلافاصله پس از اینکه فردی به ویروس هپاتیت "سی" آلوده شود وارد مرحله کوتاه مدت و ابتدایی (فاز حاد) بیماری میگردد. در بعضی افراد پس از این مرحله ویروس هپاتیت به طور دائمی از بدن پاک شده و هرگز مشکل کبدی پدید نمی اید ولی حدود 85 درصد افرادی که به این ویروس مبتلا می شوند وارد فاز پیشرفته و طولانی مدت بیماری(هپاتیت سی مزمن) می شوند. بر اساس تخمین سازمان بهداشت جهانی 170 میلیون ناقل هپاتیت "سی" د رجهان وجود دارد و سالانه بیش از یک میلیون مورد مرگ د راثر هپاتیت اتفاق می افتد . در سال 1379 در زندان های کشور اپیدمی هپاتیت "سی" در حدود 20 در صد بود که با توزیع سرنگ یک بار مصرف در بین زندانیان این بیماری کاهش یافت به گونه ای که در سال 84 حدود 5 درصد از معتادان تزریقی به هپاتیت "سی" مبتلا بوده اند. در حال حاضر حدود 200 هزار بیمار هپاتیت "سی" در ایران شناسایی  شده اند .سابقه  تزریق  خون  قبل  از  سال 1375  یکی از علل ابتلا  می باشد.

ادامه مطلب ویروس هپاتیت HCV) C) ا